... Час - те ж, що й гроші: не витрачайте його намарно, і у вас буде його достатньо (Г. Левіс) ...

Головне меню

Науково-практична Інтернет-конференція 14.06.2018 - СЕКЦІЯ №3
Актуальність діяльності Фонду гарантування вкладів фізичних осіб останнім часом досить зросла у зв’язку із ускладненням економічної ситуації в державі, а також загостренням проблем, що викликані нестабільністю банківського сектору економіки.
У зв’язку із чим, визначення фінансово – правового статусу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб має важливе наукове та практичне значення для подальшого удосконалення системи державних позабюджетних цільових фондів.
Відповідно до Указу Президента України «Про заходи щодо захисту прав фізичних осіб – вкладників комерційних банків України» від 10.09.1998 року №996/98 [1] з метою  забезпечення захисту інтересів фізичних осіб – вкладників комерційних банків, створення фінансових можливостей для відшкодування їм коштів у разі неможливості виконання банками вимог вкладників щодо повернення коштів в Україні було прийнято рішення про створення Фонду гарантування вкладів фізичних осіб. 
Законом України «Про Фонд гарантування вкладів фізичних осіб» від 20.09.2001 року № 2740 – III [2] (втратив чинність на підставі Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» від 23.02.2012 р. № 4452 –VI [3]) було встановлено засади функціонування Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, порядок відшкодування вкладів вкладникам банків – учасників (тимчасових учасників) Фонду, а також питання регулювання відносин між Фондом, Кабінетом Міністрів України та Національним банком України.
Правовий статус Фонду гарантування вкладів фізичних осіб визначений ст.3 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» від 23.02.2012 р. № 4452 –VI, що набрав чинності з 21.09.2012 року [3]. Так, Фонд є установою, що виконує спеціальні функції у сфері гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку і ліквідації банків у випадках, встановлених цим Законом. Фонд є юридичною особою публічного права, має відокремлене майно, яке є об’єктом права державної власності і перебуває у його господарському віданні. Фонд є суб’єктом управління майном, самостійно володіє, користується і розпоряджається належним майном, вчиняючи стосовно нього будь-які дії (у тому числі відчуження, передача в оренду, ліквідація), що не суперечать законодавству та меті діяльності Фонду. Фонд є економічно самостійною установою, має самостійний баланс, поточний та інші рахунки в Національному банку України, а також рахунки в цінних паперах у депозитарних установах – державних банках. Фонд є установою, що не має на меті отримання прибутку.
Основним завданням Фонду є забезпечення функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку.
Учасниками Фонду є банки. Участь банків у Фонді є обов’язковою. Особливості участі перехідного банку у Фонді визначаються цим Законом та нормативно-правовими актами Фонду.
Джерелами формування коштів Фонду в першу чергу є: початкові збори з учасників Фонду; регулярні збори з учасників Фонду; спеціальний збір до Фонду; доходи, одержані від інвестування коштів Фонду в державні цінні папери України; кошти з Державного бюджету України (у тому числі облігації внутрішньої державної позики).
Кошти Фонду не включаються до Державного бюджету України, не підлягають вилученню і можуть використовуватися Фондом виключно для: виплати гарантованої суми відшкодування вкладникам коштів за вкладами відповідно до цього Закону; покриття витрат, пов’язаних з виконанням покладених на Фонд функцій та повноважень, зокрема, пов’язаних з процедурою виведення неплатоспроможного банку з ринку [3].
Фонд гарантує кожному вкладнику банку відшкодування коштів за його вкладом. Порядок відшкодування Фондом коштів за вкладами фізичних осіб визначено Положенням про порядок відшкодування Фондом гарантування вкладів фізичних осіб коштів за вкладами, затвердженого рішенням Виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 09.08.2014 року № 14 [4].
Фонд та Національний банк України співпрацюють з метою забезпечення стабільності банківської системи України і захисту інтересів вкладників та інших кредиторів банків. З цією метою Фонд і Національний банк України укладають договір про співпрацю, який передбачає засади співробітництва цих установ у процесі регулювання і нагляду за діяльністю банків, застосування до них заходів впливу, інспекційних перевірок банків, здійснення заходів з виведення неплатоспроможних банків з ринку.

Список використаних джерел:
1. Про заходи щодо захисту прав фізичних осіб – вкладників комерційних банків України: Указ Президента України від 10.09.1998 р. № 996/98. Урядовий кур’єр. 1998. 17 вер. (№ 178 – 179).
2. Про Фонд гарантування вкладів фізичних осіб: Закон України від 20.09.2001 р. № 2740 – III. Голос України. 2001.19 жовт. (№ 191).
3. Про систему гарантування вкладів фізичних осіб: Закон України від 23.02.2012 р. № 4452 – VI. Голос України. 2012. 21 бер. (№51).
4. Положення про порядок Фондом гарантування вкладів фізичних осіб коштів за вкладами: затв. Рішенням Виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 09.08.2014 року №14. Офіційний вісник України. 2012. № 72. Ст. 2912. 
 
 

Додати коментар


Захисний код
Оновити


-
English French German Polish Romanian Russian Ukrainian
2018
Липень
ПнВтСрЧтПтСбНД
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
Національний розвиток держави і права повинен ґрунтуватися, у першу чергу, на:
 
На Вашу думку чи забезпечують реалізацію принципу верховенства права законодавчі реформи 2018 року?
 
Система Orphus
Повну відповідальність за зміст опублікованих тез доповідей несуть автори, рецензенти та структурні підрозділи вищих навчальних закладів та наукових установ, які рекомендували їх до друку.

Лічильники і логотипи

Актуальна Юриспруденція