... Успіх вимірюється не тим наскільки високо ви вилізли, а тим, скільки ви з собою принесли (У.Роуз) ...

Головне меню

Науково-практична Інтернет-конференція 06.12.2018 - СЕКЦІЯ №1
Корупція – негативне суспільне явище, яке проявляється в злочинному використанні службовими особами, громадськими і політичними діячами їх прав і посадових можливостей з метою особистого збагачення. Як і будь-яке суспільне явище, корупція в певних суспільних відносинах пронизує все суспільство, а в інших існувати не може. Відтак, боротьба з корупцією не може бути ні чим іншим, як боротьбою за зміну суспільних відносин, які сприятливі для існування корупції, на суспільні відносини, в яких вона існувати не може [1, с. 12]. Головна проблема України на шляху до Євросоюзу – корупція. Про це заявив глава представництва ЄС Ян Томбінський. За його словами, жоден політичний діалог з Україною не обходиться без того, щоб не порушувалося питання про корупцію, і вже давно пора перейти від слів до справи. Перелік країн, у яких корупцію сприймають найменше, очолюють Данія та Нова Зеландія. За ними в першій десятці розташувалися Фінляндія, Швеція, Швейцарія, Норвегія, Сінгапур, Нідерланди, Канада, Німеччина, Люксембург і Велика Британія.
Аутсайдерами рейтингу стали Сомалі, Південний Судан, Північна Корея, Сирія, Ємен, Судан, Лівія, Афганістан, Гвінея-Біссау, Венесуела та Ірак. Україна в індексі сприйняття корупції посіла 131-е місце серед 176 досліджених країн. Цю сходинку разом з нею розділили Казахстан, Непал, Росія та Іран.
Чи є шанси перемогти корупцію в Україні? І що для цього потрібно зробити? Світовий досвід боротьби з корупцією дуже різноманітний. У будь-якому разі, на будь-який з варіантів викорінення корупції нашій країні знадобиться не один рік для отримання перших обнадійливих результатів. Чому в успішних країнах страх перед відповідальністю, як правило, утримує держслужбовців від хабарів, а в Україні корумповані чиновники почуваються чудово і безкарно?
  Світовий досвід вже напрацював тисячі способів боротьби з корупцією. Але можливо це тільки в тих країнах, де реальне, а не декларативне, викорінення корупції зведено в ранг державної політики. У чому ж полягають причини корупції?
Найбільш поширеними причинами є низька зарплатня, бюрократія, погана законодавча база і відсутність або неефективні дій антикорупційного органу. Я вважаю, що Україна в певній мірі повинна спиратися на досвід боротьби інших країн, що може стати орієнтивом для подолання крупції в нашій країні. Отже, наведемо кілька прикладів.
Сінгапур. У цій країні зарплата міністрів та інших чиновників високого рангу прив’язується до рівня високооплачуваних керівників в приватному секторі (наприклад, банкірів, адвокатів). Тому разом зі зростанням доходів у приватному секторі пропорційно зростають зарплати і у чиновників. Щоб зробити кар’єру в Сінгапурі, потрібно багато часу і зусиль, тому чиновники остерігаються брати хабарі, в іншому випадку можна втратити не тільки посаду, а й дуже високу зарплату і всі соцгарантії.
Південна Корея. Спрощення бюрократичних процедур в країні за рахунок жорсткого реформування держструктур мало позитивний вплив на зниження рівня корупції в країні. В результаті помітно скоротилася кількість контактів з чиновниками, ліцензованих видів діяльності, обов’язкових погоджень і підписів.
У країні вже 17 років працює система стеження OPEN, що дозволяє будь-якому громадянину не тільки подавати заяву про корупцію онлайн, але і контролювати через інтернет процес розгляду своєї заявки. Кожна заява про факт корупції розслідується в обов’язковому порядку.
Одним з найбільш ефективних законів в світі визнаний корейський закон «Про корупцію». Він дає можливість кожному повнолітньому громадянинові почати розслідування за фактом хабара, при цьому антикорупційний орган Кореї (Комітет з аудиту та інспекції – ред.) зобов’язаний надавати йому повну підтримку і взяти участь в розслідуванні
Китай. Має одне з найсуворіших антикорупційних законодавств. Покарання за хабарі – тюремне ув’язнення або смертна кара. За останні кілька років позбавилися життя понад десять тисяч китайських чиновників.
У Китаї працює масова програма з відучування чиновників і громадян брати і давати хабарі. Наприклад, високопоставленим чиновникам організовують відвідування тюрем, де відбувають покарання хабарники. А інформацію про шкоду злодійства діти отримують ще з молодших класів школи.
Саудівська Аравія. Дуже жорстко ставляться до хабарництва на Близькому Сході. У країнах, де діють норми шаріату, корупція прирівняна до крадіжок. Карають за злочин відповідно до Корану: в країні чиновникам, спійманим на хабарі, відрубують руку.
Румунія. На рівні держави була сформульована позиція – корупція є загрозою національній безпеці. Всі держоргани, включаючи і спецслужби, відтоді включені в процес викорінення корупції. Якщо чиновник не може пояснити джерело походження коштів, його майно конфіскується.
Під прицілом Антикорупційного центру знаходяться і представники великого бізнесу. Деякі з них вже були засуджені за порушення закону про корупцію. Таким чином, в Румунії непідсудних людей не залишилося. А прокурори Антикорупційного центру в своїх діях абсолютно незалежні [2].
Німеччина. В основу боротьби з корупцією покладено конфіскацію майна і створенням належної правової бази для унеможливлення «відмивання» «брудних» грошей. Особливо слід виділити обов’язок банківських установ надавати правоохоронним органам інформацію про операції з грошима у розмірі понад 20 тис. євро за умов, що ця інформація буде використана виключно для розслідування. 
Нідерланди. Тут боротьба з хабарями будується на системах відбору і стеження – спеціальна група експертів, аналітиків, науковців з допомогою збору даних та обчислень стежить, де можливе виникнення корупції та встановлює над цією сферою жорсткий контроль. Якщо, приміром, у місцевому мінфіні, на основі аналізу вхідних і вихідних коштів, виявлено неточності, то відомство опиниться під пильною увагою. За проступок – позбавлення всіх соціальних пільг і заборона працювати в держорганах.
США. Виявленню корупції тут допомагає поліграф, на якому держчиновники проходять обов’язкову перевірку. Якщо хтось хоче відмовитися від процедури, то ризикує залишитися без робочого місця. Що ж стосується покарань, то в США корупціонеру загрожує штраф, який в три рази перевищує розмір хабара. У деяких випадках чиновнику загрожує ще і тюремний строк до 15 років. Суд, до речі, може поєднати обидва ці покарання.
Фінляндія. Саме цю країну міжнародна неурядова організація боротьби з корупцією «Трансперенсі Інтернешнл» визначає як одну з найменш корумпованих серед 133 країн світу. Згідно з положеннями Кримінального кодексу Фінляндії, за вчинення дій, що можуть кваліфікуватися як «корупція», передбачено санкції від штрафу до ув’язнення строком до чотирьох років, залежно від ступеня суспільної небезпеки злочину [4].
Ось такі шляхи подолання корупції застосовують в різних країнах світу. Та чи Україна має можливість використовувати їх для своїх цілий? Я вважаю, що так.
В Україні створено Національне агентство з питань запобігання корупції (далі – Національне агентство). Воно є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який забезпечує формування та реалізує державну антикорупційну політику. Національне агентство, у межах, визначених цим та іншими законами, є відповідальним перед Верховною Радою України і підконтрольним їй та підзвітний Кабінету Міністрів України. Національне агентство є правомочним з моменту призначення більше половини його загального кількісного складу [3]. На підставі цього, можна зробити висновок, що Україна має всі шанси застосувати міжнародний досвід для боротьби з корупцією. Якщо зважати на те, що наша країна не має свого чіткого плану для боротьби їз цією проблемою, то досвід інших країн стає в нагоді. Я вважаю, що корупція – проблема, яка не вирішується за один день, тому ми повинні докладати великих зусиль, щоб зміцнити Україну і бути гідною європейською країною.

Список використаних джерел:
1. Пєтков С.В. Нормативний помічник з запобігання корупції: практ. посібник. Київ: «Центр учбової літератури», 2016. 288 с.
2. Як борються з корупцією в різних країнах світу. URL: https://antikor.com.ua/
3. Про запобігання корупції: Закон України від 03.07.2018 р. № 2475-VIII. Дата оновлення: 30.08. 2018. URL: http://zakon.rada.gov.ua/
4. Чепелюк В. Досвід зарубіжних країн у боротьбі з корупцією. URL: http://uspishnaukraina.com.ua/ 
 
 

Add comment


Security code
Refresh


-
English French German Polish Romanian Russian Ukrainian
2019
September
MoTuWeThFrSaSu
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      
Національний розвиток держави і права повинен ґрунтуватися, у першу чергу, на:
 
На Вашу думку чи забезпечують реалізацію принципу верховенства права законодавчі реформи 2019 року?
 
Система Orphus
Повну відповідальність за зміст опублікованих тез доповідей несуть автори, рецензенти та структурні підрозділи вищих навчальних закладів та наукових установ, які рекомендували їх до друку.

Лічильники і логотипи

Актуальна Юриспруденція