... Час - те ж, що й гроші: не витрачайте його намарно, і у вас буде його достатньо (Г. Левіс) ...

Головне меню

Науково-практична Інтернет-конференція 03.03.2015 - Секція №2
Проблема корупції продовжує залишатися дуже гострою як на рівні держави, так і для окремих державних органів влади. Зокрема, така проблематика існує і в органах фіскальної системи України та потребує негайного вирішення, оскільки корупційні прояви негативно впливають як на рейтинг Державної фіскальної служби України, заважаючи її нормальному функціонуванню, так і на стан економіки країни. 
Необхідно зазначити, що для ефективної діяльності антикорупційної політики міжнародними організаціями була прийнята низка законодавчих ініціатив у цій сфері [1, 2]. Відповідно до міжнародних стандартів, згідно з основоположними принципами своєї правової системи, кожна країна розробляє та проводить ефективну скоординовану політику протидії корупції, яка відображає принципи правопорядку, належного управління державними справами й державним майном, чесності й непідкупності, прозорості й відповідальності.
У контексті глобалізаційних процесів міжнародна спільнота аналізує тенденції в галузі корупції, а також умови, за яких вчиняються корупційні злочини.
Для визначення ризиків, які впливають на сферу податкових відносин, і створюють умови існування корупційних діянь в фіскальних органах, необхідно проаналізувати діяльність сторін системи податкових правовідносин та виокремити основні фактори цих ризиків.
Підкреслимо, що сторонами в системі податкових правовідносин виступає: держава, що проектує та ухвалює податкове законодавство, виконує функцію податкового регулювання на законодавчому рівні; податкові органи, що забезпечують відповідний контроль виконання норм і нормативів податкового законодавства; платники податків – юридичні та фізичні особи, що виконують визначені податковим законодавством зобов’язання. При цьому державні органи прагнуть забезпечити максимальне наповнення бюджету за рахунок фіскального характеру податків, а суб’єкти господарювання – мінімізувати сплату податків за рахунок протиправних схем ухилення від сплати податків і митних платежів або законних способів, використовуючи колізії у законодавстві [3, с. 254]. Тому така наявна протилежність визначених інтересів сторін податкових правовідносин спричиняє конфліктність в системі оподаткування.
На думку багатьох вітчизняних науковців “корупційний ризик” для суб’єктів податкових правовідносин мають різні форми прояву. Характерні фактори, що створюють корупційні ризики в органах ДФС, полягають в наступному:
1. Складність податкового законодавства, велика кількість платежів протягом року, тривалий час, необхідний на виконання податкових зобов’язань.
2. Нездатність платників податків реально впливати на владу через низький рівень правової освіти населення. 
3. Наявність прогалин і колізії у податковому, бюджетному та іншому спеціалізованому для податкової галузі законодавстві, що призводить до неоднозначного тлумачення нормативних документів.
4. Низький рівень заробітної плати працівників податкових органів, падіння престижу професії податкового інспектора, зменшення кількості висококваліфікованих кадрів і як наслідок розцінювання окремими працівниками податкових органів своєї посади і службових повноважень виключно як засобу додаткового, а фактично основного «заробітку».
5. Кадрова політика та засади взаємодії між структурними елементами служби як по горизонталі, так і по вертикалі, наявність у кадровій політиці випадків заміщення посад службовців не на підставі їхніх ділових і моральних якостей, а через знайомство за колишньою роботою, особисту відданість, близькість політичних уподобань.
6. Низький рівень морального виховання і моральної свідомості працівників податкових органів та переважання матеріального підходу до основних життєвих цінностей.
7. Низький рівень матеріально-технічної бази органів фіскальної служби. 
У той же час корупційні прояви в ДФС України завдають чи не найбільших втрат державного бюджету. Саме тому, на етапі проведення демократичних реформ в Україні, фіскальна служба має продемонструвати рішучу боротьбу з корупцією і насамперед в центральному апараті, значно підвищити якість управління процесами, ефективність і рівень професійної етики, оперативно мінімізувати ризики, з якими стикається служба в цілому. При цьому, проведення системних та скоординованих заходів, спрямованих на усунення передумов корупції, правового регулювання та організації дієвого відомчого контролю за здійсненням корупційно-небезпечних операційних процедур, виявлення та усунення причин та умов для вчинення протиправних дій, широкого залучення громадськості та удосконалення взаємодії з усіма державними органами в процесі адміністрування податків і зборів, повинно стати основним напрямом діяльності усіх структурних підрозділів ДФС та її територіальних органів.
 
Список використаних джерел:
1. Конвенція Організації Об’єднаних Націй проти корупції // Відомості Верховної Ради України. – 2007. – № 49. 
2. Кримінальна конвенція про боротьбу з корупцією (ETS 173): міжнародний документ від 27.01.1999 р. № ETS173 // Відомості Верховної Ради. – 2007. – № 47-48.
3. Лебедзевич Я.В. Основні методи аналізу податкових ризиків в процесі прийняття управлінських рішень / Я.В. Лебедзевич, Т.С. Кузмінська // Вісник ЖДТУ. Серія: Економічні науки . – 2013. – № 2 (64). – С. 252-260.  {jcomments on}
 
 

-
English French German Polish Romanian Russian Ukrainian
2022
August
MoTuWeThFrSaSu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
Національний розвиток держави і права повинен ґрунтуватися, у першу чергу, на:
 
На Вашу думку чи забезпечують реалізацію принципу верховенства права законодавчі реформи 2020 року?
 

Наші видання

Збірник матеріалів конференції(17.05.2012 року)
Система Orphus
Повну відповідальність за зміст опублікованих тез доповідей несуть автори, рецензенти та структурні підрозділи вищих навчальних закладів та наукових установ, які рекомендували їх до друку.

Лічильники і логотипи

Актуальна Юриспруденція